Sunday, September 2, 2012

Hiperinflasi Zimbabwe (Bahagian 3) - Pelombong emas







PELOMBONG EMAS

"Untuk melepaskan diri dari keadaan yang terdesak di Zimbabwe, ramai rakyatnya telah melepasi sempadan Mozambique secara haram, mempertaruhkan nyawa demi untuk terus hidup. Rata-rata dari mereka telah melombong emas secara haram di kaki bukit pergunungan Chimanimani, Manica, Mozambuque. - 1 September 2008"



Bilangan pendatang haram yang telah menyeberangi sempadan dari Zimbabwe ke Mozambique meningkat dengan banyak sekali sejak pilihanraya Zimbabwe pada tahun 2008. Walaupun kerajaan Mozambique tidak mempunyai angka rasmi dan tidak memantau keadaan yang sedang berlaku di sempadannya, NGO yang bertugas membuat anggaran sekurang-kurangnya terdapat berpuluh-puluh ribu Zimbabwe yang berhijrah secara haram di rantau ini. Mereka datang untuk melarikan diri keadaan terdesak di Zimbabwe, untuk mendapatkan mata wang alternatif dan membeli Minyak Jagung atau Memasak - kedua-duanya telah digunakan sebagai wang di Zimbabwe bukannya DollarlZimbabwe yang tidak bernilai. Walau bagaimanapun, kerana status haram mereka dan kekurangan dokumentasi, majoriti Zimbabwe tidak boleh mengambil kerja mahir, walaupun latar belakang mereka berpendidikan tinggi.

Maka antara pilihan yang mereka ada ialah melombong emas secara haram di kaki bukit di pergunungan Chimanimani. Rata-rata dari mereka mempertaruhkan nyawa melombong di dalam gua sementara untuk mendapatkan lebih kurang $3.5USD sehari. Malah di Afrika Selatan terdapat satu phobia yang disebut sebagai xenophobia - perasaan takut dan benci terhadap orang asing atau pekerja dari nengara lain. Akibatnya penduduk Zimbabwe yang berhijrah ke Mozambique atau negara Afrika Selatan lain tidak mendapat sokongan dan mereka dipulau-kan dan di-anak-tirikan di banyak kawasan di sekitar Afrika Selatan.





Salah seorang dari pendatang tampa izin dari Zimbabwe mencuci emas yang dilombong secara haram di kaki bukit pergunungan Chimanimani di Mozambique. Beliau adalah salah seorang dari rakyat Zimbabwe yang merentasi sempadan Mozambuque untuk mencari kerja dan melarikan diri dari keadaan yang darurat di Zinbabwe. 

Antara pelarian rakyat Zimbabwe yg mempertaruhkan nyawa melombong di dalam gua sementara.

Antara peralatan asas yang digunakan dalam melombong emas disini. Tiada peralatan atau mesin canggih yang digunakan.

Bersusah payah demi sebuku roti.

Rata-rata dari mereka mempunyai sijil pelajaran tinggi. Tetapi situasi mendesak mereka untuk mencari alternatif lain untuk terus survive.

Menjadi pelarian di negara orang.










_______________________________________________




"Emas & perak sewajarnya menjadi salah satu portfolio wajib
dalam perancangan kewangan setiap orang.
Rancanglah wang anda dengan bijak!"

Semoga kita semua kaya dan berjaya, dunia dan akhirat!









Source:

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...