Sunday, September 2, 2012

Hiperinflasi Zimbabwe (Bahagian 4) - video "Emas Untuk Roti"



Billionaire yang kebuluran



Video ini menceritakan kisah rakyat Zimbabwe yang sengsara di bumi sendiri. Di sini, pepatah "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri" rasanya sudah tidak boleh dipakai lagi. Rakyatnya kebuluran sehingga ada yang sanggup bergadai nyawa menjadi pelarian di negara orang.

Semenjak Dollar Zimbabwe sudah tiada nilai, di kampung ini semua urus niaga dijalankan dengan menggunakan emas fizikal. Dollar Zimbabwe hanya digunakan sebagai kertas untuk menyimpan serbuk atau butiran emas. Kebanyakan emas adalah diperolehi dengan melombong sendiri. Kebiasaannya kerja melombong untuk sehari suntuk hanya membuahkan hasil sebanyak tidak sampai 0.3 gram emas.

Golongan yang melombong emas adalah termasuk kanak-kanak kecil dan perempuan. Kata mereka, ini adalah satu-satunya cara untuk terus hidup. Orang yg tidak bekerja termasuk orang tua dan orang cacat, mereka akan mati kebuluran ataupun akibat jangkitan kuman. Kanak-kanak pun tidak lagi ke sekolah. Mereka perlu melombong emas sendiri untuk makan.


Inilah antara kesan hiperinflasi.














_______________________________________________




"Emas & perak sewajarnya menjadi salah satu portfolio wajib
dalam perancangan kewangan setiap orang.
Rancanglah wang anda dengan bijak!"

Semoga kita semua kaya dan berjaya, dunia dan akhirat!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...